Четири компютърни игри, които образоваха поколението от 90-те

Поколението родено през 90-те години на XX век се сблъска с масовото навлизане на интернет и компютърните игри. А тогава те бях бич за нашите родители, защото аз и „наборите“ ми можехме да прекараме цял ден в компютърен клуб без дори да разберем, че вън вече е тъмно или че сме забравили тотално за домашните си. Компютърните игри тогава бяха нещо много спорно. От една страна, защото се превръщаха буквално в наркотик за подрастващите, а от друга страна особено много се акцентираше върху проблема с агресията в тях. Въпреки че агресия има и в Том и Джери… На практика възрастните не виждаха никаква полза от тях.

В началото на XXI век малко хора в България можеха да си позволят да имат компютър вкъщи. Това беше епохата на компютърните клубвое, които тогава бяха нашата социална мрежа. И бяха особено място за събиране на приятели и забавление. И ако мислите, че пристрастени бяха само младежите – жестоко грешите. Още са пред очите ми групите от „чичковци“, които идваха в събота сутрин и заемаха целия клуб, за да играят Football manager или Меdаl of honor до късен следобед – честно казано ние хич не ги харесвахме.

Ако кажехте на някой тогава, че тези игри имат образователни способности, той най-вероятно щеше да ви обяви за луд. Но от дистанцията на времето и като учител, който има поглед върху сегашните младежи стигнах до едно заключение. Компютърните игри от детството оказаха огромно влияние върху знанията ми в определени области и интересите, които формирах у себе си в последствие. Ето ви четири примера, които доказват това.

1.Medal of honor (Аllied assаult, Spearhead, Breakthrough и всички останали от поредициата)

Medal of honor e класически исторически fps (first player shooter – жанр в сферата на компютърните игри). Какво означава това виждате на тази снимка.

Скрийншот от Medal of honor Allied assault

За тези, които все още не разбират – в играта вие сте човек с оръжие, който се движи, стреля, убива ( :О ) противници и изпълнява определени задачи.

– Как това е образователно бе, Яворе? – предполагам, че това е въпроса, който ви вълнува в момента.

Ще обясня в няколко подточки, за да е по-ясно, нагледно и да не изпадна в многословие. Действието се развива през Втората световна война и на практика е тясно свързано с бойните действия в Европа. В този случай вие сте в ролята на американски войник.

  • Исторически знания: въоръжение (с точно наименование и външен вид – можете да се уверите от първото изображение), екипировка, униформи на американските, английските, италианските, германските и много други военни части. Основни сражения и събития по време на войната, символи на отделните държави участващи в конфликта;
Скрийншот от Medal of honor
  • Географски знания (О, да! Това е интердисциплинарна връзка) – играта разполага и с политическа географска карта, на която е разположена всяка една мисия (с истинско наименование от историята – Омаха, Нормандия, линията Зигфрид и други). Достатъчно, за да даде географска ориентация на играещия и той да не се пита: Каква е тая пустиня? Защо газя в тоя сняг? Тези защо ми крещят на немски?
Политическа карта от Medal of honor
  • Английски език – ако се чудите защо почти всеки от 90-те може да опъти изгубен англичанин ще ви разкрия една тайна. Децата родени през 90-те научиха английски език от Cartoon Network и компютърните игри (особен принос за това има Football manager, там пада голямо четене и превеждане)
  • Информационни технологии – През 90-те никой не даваше пари за компютърни игри. Т.е. всеки един подрастващ беше виртуален пират. Издирвате играта, изтегляте я, инсталирате я, понякога с допълнителна програма, но това не е всичко. Повечето игри тогава (пък и сега) бяха защитени с код – cd key. Другата задача беше да  издирите кода в мрежата. Но това не е всичко. Повечето игри, тъй като не са закупени, трябваше да бъдат, така да кажем „поправени“ с Crack файл (не, не е човешки крак).  Вече можете да „подкарате“ играта. Впрочем подозирам, че повечето от хората, които тогава качваха игрите в торентите и ги подготвяха за инсталация днес са скъпо платени IT-та в София.
  • Ето ви четири образователни приноса на Medal of honor и на компютърните ирги въобще.
  • Бонус откровение: смятам, че заради всички тези свои качества тази игра има подсъзнателно влияние върху това да се запаля по историята още като ученик. А в последствие да стана и учител по История и География. (сериозен съм!)

2. Age of empires (Едно, две, вече дори и с HD версия и всичките допълнения, които тя има)

Age of empires попада в жанр стратегия и изглежда ето така:

Излгед от играта Age of empires II
  • История – дава много добра визуална представа (бит, архитектура, въоръжение, външност) за над 20 антични и средновековни цивилизации от Южна Америка, Европа и Азия. Освен това дава представа за военните действия от посочените епохи. Играта може да се играе в мрежа или самостоятелно. Самостоятелният вариант дава възможност да се изпълняват мисии свързани с реални исторически събития – Кръстоносни походи, съпротивата срещу османското нашествие в Европа и много други.
  • География – дава добри примери за форми на релефа и прордна география. Освен това развива знания и умения за механизмите на стопанството. В играта има 4 основни ресурса, които са особено важни – дърво, камък, злато, храна. Съответно вие трябва да ги добивате и използвате разумно, защото ако играта се проточи те просто свършват (досущ като на Земята). Да не забравяме и конкуренцията на противнците.
  • Информационни технилогии и Английски език (виж точка 1)

3. Command and conquer: Red alert 2  и следващата версия Red alert Yuri’s revenge

Изглед от Red alert 2 – на снимката е показана защита на Пентагона (една от мисисиите в играта)

Red alert  също е стратегия, но действието се развива през втората половина на XX век или с други думи през Студената война. Red alert е смесица от реални исторически събития (Студената война) и фантастика (хипотеза за тяхното развитие и технологиите на бъдещето).

  • История – изгражда добра представа за Студената война и евентуалното и превръщане в „горещ“ световен конфликт. Освен това дава ясна представа за противопоставянето между „Западните“ (демократични държави) и Източните комунистически държави. Озадачаващо е че в лагера на СССР липсват европейските държави от Източния блок. Те са заместени достойно от – Ирак, Либия и Куба; На страната на САЩ са нейните западни съюзници – Франция, Германия, Южна Корея, Великобритания;
  • География – запознава играещите с някои държавни флагове, географското разположение на държавите през Студената война; Създава представа за урбанизирана среда, форми на релефа и други. Дава обща представа за политическата карта на света.

Политическа карта на Европа показваща фантастичен сценарии за превръщането на Студената война в нов световен конфликт.
  • Английски език и информационни технологии – вече споменахме защо и как.

4. FIFA ( от 99 до 2019)

Най-просто казано FIFA e симулатор на футболен мач с най-различни разновидности и възможности – сезон в различни първенства, тренировки и прочие.

Скрийншот от Fifa 2005
  • География – Fifa с всчиките си версии от края на XX век до днес е незаменим източник на знания по География. Как? Ако се интересувате от футбол най-вероятно знаете, че повечето европейски отбори носят имената на градовете, от които са. Когато започнхаме да изучаваме политическата карта на Европа в училище с удивление открих, че аз знам не само столиците на повечето европейски държави, но и голямо количество градове в тези държави благодарение именно на Fifa. Освен това Fifa е безценен помощник  за разучаване на национални флагове. Тъй като освен с клубни, можете да играете и с национални отбори. Доплънителни екстри са емблемите на отборите (които имат връзка с историята на региона и града, от който са), екипите, цветовете и т.н. Все полезни неща свързани чрез футбола с определена нация и култура.

Fifa 2005
  • Информационни технологии и Английски език – вече казахме как.

Заключение

Според мен компютърните игри оказаха огромно образователно влияние върху нашето поколение. От География, История, Икономика до Английски език и Информационни технологии. Не казвам, че компютрните игри са ни направили висшисти и че само те имат заслуга днес голяма част от хората от нашето поколение да бъдат образовани и интелигентни. Според мен те ни помогнаха да се научим да използваме компютрите си пълноценно, да търсим информация, решения на проблеми и въобще всичко, което ни трябва самостоятелно с помощта компютър. Те развиха една нова форма на любознателност и по-дълбоко усъвършенстване на личните интереси у всеки подрастващ.

Това за съжаление днес не го виждам особено често у младежите. Може би защото вече съм възрастен и не виждам достатъчно добре (Преносно! Зрението ми е в добро състояние!). Но днес страстта към компютъра е изместена от смартфона. А смартфонът колкото и да е „смарт“ няма функциите и удобствата, които предоставя един настолен компютър или лаптоп. Затова  смятам, че сегашните игри, които играят подрастващите са с образователнен еквивалент на „Змията“ от Nokia 3310, която беше хит по мое време. Само графиката им е по-„барната“ от тази на „Змията“. Може и да греша…дано да греша. Вероятно времето ще покаже, както показа за нашето поколение.  

Послепис: Знам че има още десетки примери за образователното въздействие на компютърните игри и още десетки игри, които ще бъдат посочени като примери. Тази статия не изчерпва темата, а само показва тези ирги, които са оказали особено влияние върху мен като геймър и съзнателен човек.

4 коментара към “Четири компютърни игри, които образоваха поколението от 90-те

  1. Имам една „лека“ забележка по темата за съкращението fps – подочувал съм, че това е First Person Shooter – в превод – „пуцалка“ от първо лице. И това е и идеята на играта – играча е човека, който стреля.

    First Player Shooter – нещо не мога да си го представя – първи стреляш и накрая си последния оцелял:)

    Отделно означава и Frames Per Second – брой кадри в секунда, например – киноапаратите работят в режим 24fps – 24 кадъра в секунда.

    Аре поздрави

    Харесвам

  2. Много хубава статия.Всичко което си написал е вярно и съм напълно съгласен с теб,че нашето поколение се образова много и научи много от игрите.

    Харесвам

  3. Посредствена статия на автор, който идея си няма какъв беше геймингът през 90-те и в началото на милениума.Игрите тогава ги теглехме през ftp от warez сайтове.Торенти по това време нямаше.P2P протокола се наложи с Napster в края на 90.А торент клиента стана популярен през 2004-5 .Краковете се пишеха не в България а на запад от разни хакерски групировки, някои от който и до днес хакват хитови игри.И не!Не тези игри горе образоваха нашето поколение.А скъпо платенита IT-та станаха такива с умения и знания а не с качване на игри по торент сайтове!
    Айде със здраве!

    Харесвам

  4. Очевидно е, че авторът не е дете на 90-те, а на 00 годините с оглед изброените игри. Най-вероятно е роден през 90те ….

    Харесвам

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s